Kolejka linowa w Dubrowniku jest jednym z hitów na liście atrakcji Chorwacji. Jest ona jedyna na całym wybrzeżu Adriatyku, a widoki po drodze potrafią zadziwić nawet wytrawnych podróżników.
Połączenie między miastem Dubrownik a szczytem góry Srđ, za pomocą kolejki linowej, powstało w 1969 roku, jeszcze w czasach socjalistycznej Jugosławii. Jednak, stara kolejka linowa została zniszczona podczas wojny w latach 1991-1995. Obecna kolejka linowa została ponownie otwarta w 2010 roku.
Zaprojektowano ją, jako dwie pomarańczowe kabiny, z których każda może pomieścić 30 osób. Ich prędkość wynosi 6,5 m/s. Dzięki temu, w ciągu jednej godziny, kolejka linowa może przewieźć na górny taras widokowy do 500 osób.
Droga do kolejki linowej przebiegała, w naszym przypadku, od strony Starego Miasta. Dlatego, najpierw, opiszę jak dostać się do dolnej stacji kolejki linowej z zabytkowych murów Dubrownika.
Nasza trasa rozpoczyna się przy północnej bramie Starego Miasta (inaczej zwanej Bramą Buže) i z tego miejsca rozciąga się taki widok na górę Srđ.
Początek drogi do dolnej stacji, od północnej bramy Starego Miastaa
Przy okazji, na zdjęciu powyżej, w sklepiku na prawo od przejścia, można też kupić bilety na kolejkę linową.
Przejedź metrem przez ulicę i kontynuuj wzdłuż ulicy Zagrebačkiej. Tutaj widzimy dolną stację kolejki linowej i kabinę, wjeżdżającą na górę.
Widok na zbocze góry Srđ z ulicy Zagórskiej
Docieramy do skrzyżowania ulicy Zagrebačkiej z ulicą Kralja Petra Krešimira IV. Tutaj, po lewej stronie, ulica Zagrebačka skręca o 90 stopni, omijając budynek remizy strażackiej. A nam trzeba skręcić w prawo i, po kilkudziesięciu metrach, dojdziemy do dolnej stacji kolejki linowej.
Adres: Ul. Kralja Petra Krešimira IV. 10A.
Skrzyżowanie Ul. Zagrebačk z Ul. Kralja Petra Krešimira IV, koło remizy strażackiej
Tutaj, przy dolnej stacji kolejki linowej, pasażerów wita bujny krzew bugenwilli. Po około 15 minutach oczekiwania w kolejce, załadowaliśmy się do kabiny i rozpoczęliśmy wspinaczkę w górę.
Przed nami 778-metrowa trasa kolejki linowej.
Ten sam krzew bugenwilli, który wita pasażerów na dolnej stacji
Ze stacji kabina wznosi się nad ulicą Petra Krešimira IV. Patrząc za siebie, widać oddalający się budynek dolnej stacji.
Obie kabinki przesuwają się ku sobie. W jednym cyklu, z prawego pomostu, wsiadanie odbywa się do góry, natomiast lewy pomost przyjmuje ludzi schodzących w dół. W innych przypadkach, jest odwrotnie — pomosty do lądowania i zejścia zamieniają się miejscami.
Obie kabiny rozpoczynają wznoszenie i opuszczanie w tym samym czasie, spotykając się w połowie drogi.
Początek wspinaczki: widok na dolną stację kolejki linowej, Stare Miasto, Stary Port Dubrownika i wyspę Lokrum
Po około 200 metrach w górę, rozciąga się wspaniały widok na stary port miejski i pobliskie fortyfikacje Starego Miasta. W miarę wznoszenia się, obraz staje się coraz bardziej malowniczy, a miasto sprawia wrażenie coraz bardziej przypominającego miasteczko zabawek.
Widoki na Stary Port Miejski i pobliskie fortyfikacje Starego Miasta
Tam, gdzie kabina wznosi się nad terenem leśnym, nasza kabina zrównuje się z nadjeżdżającą kabiną wypełnioną schodzącymi na dół turystami.
Pod nami przechodzi trasa D8 w kierunku granicy z Czarnogórą, zwana też Jadranska cesta lub Autostradą Adriatycką.
Dalej, pas lasu szybko się kończy, wzrasta stromość zbocza i pojawiają się formacje skalne. Na tej wysokości widać już rzeźbę terenu wyżyny Dynarskiej.
Topografia wyżyny Dynarskiej
W strefie wieży pośredniej otwiera się krajobraz po przeciwnej stronie miasta, na którym wyróżnia się zatoka w centralnej części Dubrownika, po której krąży mała łódź, a także zieloną górę Velika Petka, o wysokości 190 metrów.
A tuż powyżej, po prawej stronie, widać zatokę Gruź i, w oddali, malownicze wyspy Elafickie.
Z tej wysokości Stare Miasto wygląda na płaskie (chociaż, to jest dalekie od tego) i można docenić różnicę w gęstości jego zabudowy w porównaniu z resztą Dubrownika.
Wieża pośrednia, zatoka Gruź i malownicze wyspy Elafickie
Zobacz wszystkie nasze artykuły o Dubrowniku dostępne na tej stronie
Góra Srđ, nasze doświadczenia
Kabina kolejki linowej dociera do stacji końcowej po 4-minutowej podróży, o długości 778 metrów. Po wyjściu z wagonika pasażerowie natychmiast pędzą na najbliższą platformę widokową, która znajduje się po prawej stronie, obok miejsca przybycia.
Kabina kolejki linowej i punkt widokowy na środkowym tarasie, na szczycie góry Srđ
Stąd rozciąga się piękna panorama na morze — z wysokości 405 metrów widać cały Dubrownik, jak na dłoni. Z tego miejsca wygląda to tak, jakby horyzont zaczynał się zaokrąglać.
Za dodatkową opłatą można obejrzeć poszczególne obiekty w mieście przez teleskop lornetkowy.
Widok na centrum Dubrownika i dzielnicę Lapad (w tle widać wyspę Lokrum)
Na szczycie góry Srđ znajdują się trzy tarasy, na różnych poziomach. Poprzednie zdjęcia były robione ze środkowego tarasu.
Nawiasem mówiąc, obok platformy widokowej na środkowym tarasie znajduje się amfiteatr z trybunami dla 120 widzów, gdzie można organizować festyny, koncerty, wieczory twórcze itp. W jednym z pomieszczeń dworca znajduje się, również, bezpłatna toaleta.
Na dolnym tarasie znajduje się kawiarnia na świeżym powietrzu z panoramicznym widokiem na miasto. Jest tutaj również kryta kawiarnia. Mimo, że ceny są wysokie, zawsze jest mnóstwo osób, które chcą zjeść dobry obiad lub kolację i podziwiać zabytkowe miasto z wysoka.
Teraz przejdźmy na górny taras.
Widok z górnego tarasu — poniżej znajduje się amfiteatr (na środkowym) i kawiarnia (na dolnym)
Zejść na dolny taras idąc półpustą ulicą Srđ, która biegnie od górnej stacji do wsi Bosanka.
Wzdłuż drogi widać kamienny parkan z częściowo zniszczonymi murami — to granica twierdzy Imperial.
Budowa twierdzy pochodzi z czasów, gdy ta część Chorwacji została zajęta przez Francję i stała się częścią jej Iliryjskich prowincji. Góra odegrała kluczową rolę w obronie miasta w 1810 roku, po czym Napoleon wybudował na niej Fort Imperial. W rzeczywistości, nowo wybudowany fort został nazwany na jego cześć i miał dominować nad otaczającą go okolicą. Potem, gdy Francuzów zastąpili Austriacy, odbudowali fort, ale nie zmienili jego przeznaczenia.
Na terenie twierdzy znajduje się dziś muzeum obrony Dubrownika podczas ostatniej wojny w latach 1991-1995.
Częściowo zniszczone mury twierdzy Imperial
Z tego miejsca można również podziwiać panoramę płaskowyżu na szczycie góry Srđ.
Ponieważ przez płaskowyż przebiega kilka dróg gruntowych, lokalni przedsiębiorcy zdecydowali się zorganizować przy górnej stacji kolejki linowej punkt wypożyczalni, gdzie można wynająć auto z kierowcą na śmiałe przejażdżki po płaskowyżu.
Zobacz wszystkie nasze artykuły o Dubrowniku dostępne na tej stronie
Ceny biletów na kolejkę linową w Dubrowniku
Bilety można kupić zarówno w sklepach z pamiątkami w pobliżu Starego Miasta, jak i w samym budynku kolejki linowej:
w jedną stronę (osoba dorosła) — 14,5 euro;
w dwie strony (osoba dorosła) — 26,5 euro;
w jedną stronę (dla dziecka w wieku 4-12 lat) — 4 euro;
w dwie strony (dla dziecka w wieku 4-12 lat) — 6,5 euro;
Dzieci do lat 4 — bezpłatnie.
Bardzo polecam nie skąpić i wdrapać się na wzgórze — widoki z tego miejsca zapierają dech w piersiach.
Godziny działania kolejki linowej w Dubrowniku
Listopad-marzec: nieczynne;
Kwiecień, październik: 09:00 — 21:00;
Maj: 09:00 — 23:00;
Czerwiec — wrzesień: 09:00 — 24:00.
Jeśli prędkość wiatru przekroczy próg bezpieczeństwa dla jakiejkolwiek części trasy kolejki linowej, ta zatrzyma się do czasu zmniejszenia prędkości wiatru.
W przypadku ewentualnej burzy, kolejka linowa czasowo przestaje działać.
Jak wejść na górę Srđ bez kolejki linowej?
Jeśli przejazd kolejką linową jest dla Was zbyt drogi, a chcecie wejść na górę Srdj, istnieje nieco tańsza alternatywa — wjechać taksówką na górę serpentyną (taksówkarze stoją tuż przy wejściu, w pobliżu dolnej stacji kolejki linowej).
Istnieje również darmowa, ale dłuższa alternatywa dla tych, którzy mogą fizycznie pokonać drogę pod górę przez wieś Basanka. Przez prawie 2 km droga ta pętla w górę zbocza góry.